نقش سیماک در تسهیل و تسریع فرایند استعلامهای اماکن و املاک
برآورد شده است که سالانه بالغ بر 65 میلیون فقره استعلام و پاسخ #استعلام مربوط به اماکن و املاک، میان دستگاههای اجرایی و مراجع ذیربط مبادله میشود. انجام این فرایند به صورت غیرالکترونیکی و غیرمتمرکز مشکلات زیادی را تولید میکند که اهم آنها عبارتاند از
🔸مراجعه مکرر شهروندان به ادارات مختلف که به نوبه خود مشکلات متعددی مانند اتلاف وقت و هزینه، افزایش ترافیک، و آلودگی محیطزیست را به همراه دارد.
🔸قابل جعل بودن اسناد کاغذی مرتبط با استعلامها
🔸عدم اشراف کامل و به موقع دستگاههای اجرایی و نظارتی به صحت و اصالت استعلامها
سامانه یکپارچه مدیریت املاک (سیماک) با ایجاد #پنجره_واحد برای استعلامهای اماکن و املاک، دارای قابلیتهای چشمگیری در رفع مشکلات یاد شده است که مهمترین آنها عبارتاند از
🔹امکان تنظیم، امضا و تبادل الکترونیکی استعلامها و پاسخ استعلامهای مربوط به اماکن و املاک به روش امن، قابل نظارت و غیرقابل جعل
🔹تسهیل، تسریع و تدقیق فرایند استعلام و پاسخگویی به آن
🔹کاهش چشمگیر رفت و آمد شهروندان به ادارات مختلف
🔹شفافسازی فرایند استعلامها و امکان نظارت مستقیم و آنلاین در تمام مراحل
🔹امکان مشاهده تمام استعلامها و پاسخ استعلامهای مربوط به یک ملک یا مکان، به صورت یکجا و توسط تمام دستگاههای مرتبط