نقش سیماک در ارتقای سلامت اداری
«ملک» و امور مربوط به آن از پیچیدگی، ارزش و گردش مالی زیادی برخوردار است، از این رو بخش قابل ملاحظهای از ناهنجاریهای نظام اداری کشور به حوزه ملک باز میگردد.
نبود اطلاعات جامع و دقیق، فقدان یکپارچگی اطلاعات بین دستگاههای ذیربط، کاغذیبودن مدارک، دستیبودن مکاتبات، مواجهه حضوری اربابرجوع با کارکنان ادارات، وجود ابهام، نقص و تعارض در برخی قوانین و مقررات که احتمال برداشتهای متفاوت از آنها را افزایش میدهد، امکان اِعمال سلیقه در تصمیمگیریهای اداری، و نیز ضعف سیستم نظارتی، از مهمترین زمینههای بروز چالش در حوزة املاک و زمینخواری در کشور است.
در سامانه یکپارچه مدیریت املاک کشور (#سیماک) با الکترونیکی شدن پروندهها و یکپارچه شدن اطلاعات و مدارک مربوط به ملک و نیز ماشینی شدن (#مکانیزاسیون) و خودکارسازی (#اتوماسیون) فرآیندهای کاری (فنی/ اداری) املاک و دسترسی برخط (On-Line) به پرونده ملک، امکانات خوبی برای نظارت مستقیم مدیران بر فعالیت کارکنان و نیز نظارت دستگاههای نظارتی بر عملکرد دستگاههای اجرایی فراهم میآید.
با بهرهبرداری از این زیرساخت، قوانین و مقررات نیز به شکل بهتری اجرا میشوند و نفس وجود #شفافیت، باعث بوجود آمدن حالت خودکنترلی و دغدغۀ رعایت قوانین و مقررات در کارکنان و مدیران دستگاهها میشود. این همه، گامی بزرگی است برای #ارتقای_سلامت_اداری